elies miralpeix
per en 18 Juny 2012
1,979 Vistes

Bé,.. seguim amb les pràctiques, que en el fons és el que és aquest procés de construcció, amb la última misió de trobar-me amb tots i cadascún dels problemes amb els que es pot trobar un aprenent i autodidacta,.. 

Ahir vaig encolar una possible tapa d'Avet, ni Picea, ni German Spruce, ni res de res, Avet del Pirineu. Del tauló més "maco" ( amb les vetes més paral·leles i juntes, amb part de l'anell central del tronc al perfil, i pocs nusos) (i tallat verd i ben tort per cert...) he triat els dos trossos amb menys nusos i els he encolat. Així:

Cola i tensió:

D'aquí ha de sortir una tapa armònica, lleugerament gavada (amb curva superior),.. de totes maneres tinc uns taulons decedre tallats expressament a mida d'un tronc preciós

i avu,i un dia i mig després de donar forma a les Cés...

Doblegar les Cés, que crec que ténen la curva més pronunciada que cap altra part dels aros, resulta ser més difícil del que em pensava. Bé doblegar-los és senzill, que s'hi quedin, ja és més complicat.

Tenia dues Cés fetes i assecant-se al motlle, i prenent la forma, les he marcat per retallar-les, les he desenotllat, i retallat, i com que han perdut una mica la curva, i em feia patir que al forcar-les per encolar-lñes als tacs definitivament, es trencarien. Totes dues presenten petites vetes aixecades. Per mirar de flexibilitzar altre cop la fusta, però sense mullar-la, doncs s'ha d'encolar en sec, he posat el tros de fusta a l'olla, aixecada un dit del culet d'aigua bullint, i ha nat bé. La primera vegada, el temps d'anar de la cuina al taller i començar apretar cargols dels sargents per posar a lloc la fusta, ja estava freda i rígida. i així no es va enlloc. nàsti de plàsti. Analitzem l'estratègia per agilitzar el procés de posar la fusta a lloc. Tornem a vaporitzar la fusta, 5 minuts. Veloç com el llamp, vísteme despacio que tengo prisa, torno a portar la fusta al motlle, i començo justament pel cantó més curvat, el més fràgil, ràpidament s'ha d'orientar la fusta i nar apretant i controlant que es vagi acostant a la seva posició perquè no quedi torta. i a les apretades finals,.. els crec-crecs característics.

Les reseves de fusta qeu vaig fer al motllo, al punt on s'ajunten tac, aro i motlle, fan la seva feina deixant escórrer la cola sobrant, i evitant que els aros s'encolin amb el motlle, cosa mala. 

Tot i els esforços amb el vapor

...

Al punt d'unió entre el motlle, l'aro i el tac es veu una veta aixecada, una veta o un filó,... catacrec. també es veu que les fustes no acaben d'ajustar... no sé si anar corrents a desfer-ho abans no s'assequi la cola... 

Si es desestima l'operació, caldrà o bé rebaixar de gruix dels aros, cosa que no ho trobo convenient, doncs ja estàn entre 2 i 3 mm de gruix. (els violins en tenen 2 de gruix, els contrabaixos, que jo sàpiga, 4mm.), o bé repensar i redibuixar la curva per fer-la més suau i assolible. 

Cal tenir en compte que a l'interior dels aros hi va un reforç a tot el llarg, tant per sobre com per sota, que enforteixen els aros i ajuden a tenir més superfície per enclar la tapa i el cul amb els aros. La pregunta innocent i retòrica, podria ser: això un luthier no ho deixa pasar com a bo, no?, (jeje) o: com collons s'ho fan per doblegar aquests gruixos sense ruptures? és qüestió de la curva? l'he exagerada massa, per qëstions estètiques? bé,.. na fent, do.

demà treuré els sargents i veurem el pitafi.

na nit

Sigues el primer a qui li agrada això.