elies miralpeix
per en 30 Maig 2012
1,836 Vistes

Doncs, deixem reposar el mànec o màstil i el diapasó o batedor, que els queda acabar de portar a la mateixa mida dels laterals, i tallar sobrants, malgrat tot espararé a tenir el cos començat per portar-li a en Roscada de les Planes d'Hostoles perquè m'orienti. 

Així que em poso amb el motlle interior, on s'incorporen (de manera que es puguin treure) uns tacs de fusta d'Avet que és on s'agafaràn els laterals de la caixa de l'instrument. Els laterals, o aros, seràn llistons deixats a 4mm de gruix i doblegats al ferro calent, per tant necessiten d'un motlle per mantenir la forma, un cop escalfats, doblegats i posats a lloc.

EL Moltlle el faré amb dues parts iguals amb la silueta interior del cos, amb els espais reservats pels tacs d'Avet, separades per taquets. Això ja ho veurem.

De moment he començat per tallar el tauó laminat de Pi i Pollancre de 18mm de gruix.

Un cop retallada la primera part amb la caladora, deixant marges, he passat i estrenat així, la fresadora (màquina maduixera en català de l'interior) per portar el "canto" a lloc i a 90 graus. i va bé. cal nar a poc a poc per no emmocionar-se i endur-se un tros  de fusta o de dit,... pero va molt bé.

Retallada la segona, les col·loco una damunt de l'altra per igualar-les amb la fresa:

Falta igualar les dues parts, fer-hi els forats per passar els sargents ( em sembla que els meus son tots soldats rassos.. i orientals a més.), i fer els tacs.

Ara vé una part delicada.. la de fer i posar els tacs on s'encolaràn definitivament els aros, i això inclou 4 tacs simètrics a les arestes de les Cés ( la curva més petita i marcada del cos, a l'altura del pont i les Efes (els forats en forma de efa)), un tac al cul on també hi va la Pica, el peu metàlic extensible que surt del cos de l'instrument. i un altre i últim tac, el més delicat, per mi, el tac superior, on s'hi ha d'encaixar i encolar el mànec, sense marge d'error, centrat i a l'altura i angle correctes. 

He decidit que el colze del mànec o màstil, anirà Sobre una làmina de Maple, Blada, que farà sanwich amb la resta de tros de mànec que entra al cos i al centre, un bloc de pi, per alleugerir pes...

i cada fusta té unes mides i angles diferents, i totes han d'encaixar, ajustar i aguantar el mànec en direcció correcte. casi ná.

Aquestes fotos mostren un motlle de contrabaix (Normal) amb els aros ja posats i encolant el fons de l'instrument, i es poden veure els tacs que són a les arestes, cul i cap del cos.

(les següents fotos són tretes de webs on luthiers o aficionats mostren el seu procés de treball.)

a la següent es veu com s'encola una tira prima de fusta per reforçar els extrems dels aros, però el detal del motlle va bé.

 

la següent és un motlle de vioí (més senzill que el del contrabaix) amb els primers aros que es posen, els de les Cés, S'énten bé el funcionament dels motlles i la fixació dels aros.

 
demà, o més tard.. més
Sigues el primer a qui li agrada això.